Potos, Thassos

Äntligen kom vi fram till Thasdos igår vid 13:30. Vi bor helt underbart! Kul att se Potos igen efter 15 år. Det är sig likt faktiskt - skönt. Jag trodde det skulle ha exploaterats mycket mer. Tyvärr har jag problem med att göra blogginlägg. Får inte till det med att ladda upp foton. Hör kommer dock de ynka få som funkat:

På väg!

Dagen har gått åt till att fixa det sista inför resan. Vid 19-tiden tog vi bussen in till Centralstationen:

Magnus kom direkt från innebandyturnering och mötte upp på perrongen:

Det var första gången för Rasmus att åka tåg. Och vilken tågresa det blev! Tågvärden tog med dem så de fick se hur det ser ut där man kör och de fick själva ropa ut: "Nästa Halmstad!"

Kom fram till Köpenhamns flygplats vid 23:15. Incheckningen börjar först 04:15. Killarna somnade snabbt faktiskt trots jobbiga förhållanden - jätteskönt!

Jag är väskvakt just nu och hoppas få sova på flyget sedan. Det är långa timmar nu.

Svamp & Blåvitt

Som brukligt är på landet är vi några flitiga som går morgonpromenad:

Sedan dags att ge sig ut på kantarelljakt!

Efter en smarrig kantarellmacka gav vi oss av hemåt för att packa inför Greklandsresan. Killarna fick nya frisyrer. Rasmus ville helst färga sitt hår svart för att kunna få likadan frisyr som Ronaldo. Det sa jag nej till. Då ville han se ut dom nr 4 i Belgiens landslag. Jag fick googla men fick inte fram någon bra bild. Rasmus fick förklara men blev halvnöjd för belgaren har tydligen mycket högre tuppkam..

På eftermiddagen hämtade morbror Axel upp Rasmus. De skulle in till stan för stt se Blåvitt spela.

Så här glad såg Rasmus ut när han berättade att han fått både glass och godis!

Goding! Nu gäller det att sova. Vi åker tåg imorgonkväll vid 20 och framme vid Kadtrup strax efter 23. Sen lyfter inte planet förrän 06:15 så det blir en tuff natt imorgon. Men det är det värt för att få komma tillbaka till min barndoms grekiska ö. Tror jag varit där 14 gånger!

Hopp i havet!

Morgonpromenad och båda sönerna följde med imorse:

3 fina killar med tofs!

Min moster var på lunch idag vilket var mysigt. Efter en lång pratstund med henne tog killarna och och åkte till ett hopptorn vid havet. Rasmus hoppade för första gången från trampolin och Pontus hoppar överallt, t om från den högsta från 5 meter!

Axel kom ut på eftermiddagen och min pappa bjöd på jättegod fisksoppa!

Geocaching & Snickare

Idag var vädret inte lika fint så vi gav oss ut på en runda för att hitta lite cacher. Idag var det Rasmus som hade tur och hittade 3 st:

Pontus hittade en klurig en i en fotbollssko:

En hittades i närheten av denna grotta:

Efter geocachingen stannade vi för en fika på Honungsgården:

Killarna har jobbat med kojan idag och snickrat ihop ett bord till kojan:

Såpbubblor är aldrig tråkigt!

Härlig dag på Orust

Är så himla trött just nu så jag domnar när som.. Dagen inledde min mamma, Pontus och jag med 1 timmes morgonpromenad:

Blev sedan en stund på Rossö där killarna och framförallt Rasmus fiskade krabbor. Pontus badade och hoppade många gånger på trampolinen!

På kvällen hade vi våra grannar här på landet över på middag. Det blev en jättetrevlig kväll med mycket god mat!

Tillsist sa vi godnatt till våra polarenere vid grinden:

Hemma på landet!

Frukosten åts vid den vackra sjön där vi igår tog kvällsdoppet. Vackert även på morgonen!

Efter frukost åkte vi de sista 2 milen till Ullared. Vi kom dit vid halv 9 och checkade ut 1,5 h senare. Vårt huvudsakliga mål var resväska, solskyddsfaktorer och nytt regnställ till Pontus skolstart. Fick dessutom med oss en vinterjacka till Rasmus! Och tvättmedel i mängder..

Åkte sedan hem, packade ur husbilen och gjorde iordning en massa hemma. Efter det lämnade vi Magnus att städa husbilen och drog till landet. Det blev ett kvällsbad på Rossö!

Rasmus var med ute och plockade blåbär för han ville så himla gärna ha blåbärspaj. Så fick det bli!

Är SÅ nöjd med vår husbilssemester men nu är det skönt att vara på landet igen.

Lämnat Öland & Magiskt vacker sjö

Idag började vi dagen vid Sundsbystranden:

Efter lunch bestämde vi oss för att checka ut och lämna Öland. Vi åkte förbi Borgholms slott på vägen:

Vi siktade på en natt i Halmstad men kurrande magar tog oss till en middag i Växjö och nya idéer gjorde att vi ville till Ullared. Vi hittade en liten mysig sjö nu på kvällen, 2 mil från Ullared. Här bor vi inatt tillsammans med 6 andra husbilar. Det blev ett kvällsdopp för hela familjen i magiskt vacker kvällssol:

En kväll jag aldrig glömmer!

Sonjas Camping

Vaknade upp på Böda igår morse. Vi hade sovit utanför. Ljuvligt väder och skönt på morgonen innan alla tusentals kom till stranden.

Glasspaus såklart!

Efter lunch packade vi ihop och gav oss iväg. Vi checkade sedan in på Sonjas Camping, en jättemysig och mycket lugnare camping.

Sen eftermiddag gick vi ner till stranden och lekte lite. Fantastiskt vackert!

Det finns pool som har gratis inträde efter kl 19 så killarna badade och hela familjen åt här och var med på musiktävling.

Imorse började vi dagen vid poolen och var helt ensamma till att börja med:

Vi tog en cache på vägen till stranden:

SÅ fin strand!

Det anordnades sandslottstävling på stranden av campingen:

Tävlingsledaren fotade alla sandslott och vinnaren skulle presenteras vid aktivitetshuset efter 1 h. Killarna gick dit skälva och kollade. De kom springandes tillbaka superglada och ropade "vi vann!" redan långt bortifrån! Och visst hade de rätt:

Killarna vann inträde till ett område med hoppborgar:

En till cache hanns med och den var riktigt lurigt gömd!

Nu är det kväll och killarna leker jage runt husbilen och jag sitter och läser en bok. Magnus är ute och springer.

Vilket 🌞-igt väder!

Idag har vi haft ett helt underbart väder! Var på stranden mellan 10-16 och njöt.

Vi hyrde en trampbåt idag och tog en tur:

Det blev t om lunch på stranden. Medan Rasmus och jag gick och köpte bröd och tzatziki gjorde Pontus iordning en soffa som vi kunde sitta i:

Det blev en del pingis och fotboll efter stranden:

Vi grillade hamburgare till kvällen:

Nu har vi parkerat utanför campingen. Här kan man stå för 130:- per natt så Rasmus har kunnat spela fotboll med campingkompisarna fram till läggdags även idag.

Sol, studs & fotboll

Vilken härlig dag vi har haft med strålande sol! När Pontus och jag kom ner till stranden vid 9:45 var det nästan helt tomt och oerhört vackert!

Det ändrades dock snart och vid 11 låg det folk överallt. Det var t om svårt att hitta en väg ner till stranden! Innan dess hann killarna leka lite i sanden:

Idag spenderade vi många timmar på youthcamp inne på campingen. Här fanns det mesta för killarna. Pontus ägnade mest tid åt studsmattorna och Rasmus åt fotbollen.

Rasmus har spelat fotboll flera timmar även här på kvällen och var arg som ett bi när vi nyss tvingade in honom!

Böda Sand

Idag tog vi husbilen och åkte vidare till norra Öland. Vi checkade in på Böda Sand imorse runt 10. Tyvärr fanns det ingen plats med el så vi har fått uppställningsplats där man får stå max två dagar vilket det blir. Vi firade med jordgubbar när vi kommit fram:

En glass fick det bli när vi promenerade runt och kollade in denna stora camping:

Stranden är verkligen fantastisk! Mjuk finkornig sandstrand..underbart! Bara lite mycket folk. Killarna var modiga och badade, själv klarade jag upp till rumpan men inte mer.

Lunchdags!

Pontus har hyrt cykel till imorgonkväll. Vi har en cykelbana i skogen precis där vi bor!

20 meter från husbilen finns en fotbollsplan där Rasmus "bor". Han spelar med olika barn och tröttnar aldrig!

Vi grillade även ikväll, mysigt och gott! Har varit och kollat på uppträdande på scenen också efter att ha joggat 3,4 km med Pontus som min ledsagare på cykel. Ja, vi har faktiskt gjort en hel del idag! Avslutar med en flygande Pontus!

Ölands djur & nöjespark

Idag blev det en heldag på Ölands djur och nöjespark. Svindyrt men oj vad mycket vi har sett och gjort!

Det var lite kallt idag så det blev en kort tur i vattenlandet.

High five!

Här kunde man köpa biljetter för 100:- ungen för att komma in bland lemurerna. Killarna köpte det för egna pengar då de så gärna ville. Har bättre foton med riktiga kameran som jag får lägga upp när vi kommer hem.

Killarna tyckte det var en fantastisk upplevelse!

På kvällen parkerade vi vid havet och grillade till kvällssolen:

Ikväll sover vi fritt på en parkering med flera andra husbilar. Med tanke på att det kostade 1400:- att gå in på parken passar det bra att biografis inatt.

Husbil till Öland

Vi har lånat min svågers husbil. Väderkartan fick avgöra destination och det blev Öland! Vi checkade in på Saxnäs Camping vid lunchtid:

Vi bor precis vid en stor studsmatta där killarna gillar att vara:

Pontus ville bada, men ångrade sig i sista sekund då det blåste och var kallt;

Hinderbana och fotboll har vi hunnit med:

Det blev pizza till middag!

Nu ligger vi här i husbilen medan ett band spelar 50 meter från oss. Ett jäkla skrän och jag som inte brukar vara vaken vid 22:30.. Någon sa att de ska spela till 23..suck!

Semester!

Äntligen har jag checkat ut från jobbet och har nu 4 veckors semester framför mig. Wiehaa! Killarna kom hem idag från Dalsland. Här säger de hejdå till farbror Mikaels hund:

Vi har fått låna Mikaels husbil och imorgon drar vi iväg. Vi har kollat väderkartan och det lutar åt Öland!

Upp tidigt imorgon - godnatt!

Mera Dalsland

Killarna har haft ännu en härlig dag hos sin farbror Mikael. Jag har fått foton från bad, fik och fyrhjuling:

Imorgon jobbar jag min sista dag innan 4 veckors semester och killarna kommer hem. Längtar!

Killarna i Dalsland

Killarna åkte till Magnus brors landställe i Dalsland igår medan jag jobbar min sista vecka. De har det härligt där och har kört minicross och fyrhjuling:

Idag har de spelat pingis på campingen i närheten. Pontus ringde och berättade att han vunnit mot flera andra barn. Han var så glad! 😀

Fick precis detta fotot på Pontus. Tycker han passar riktigt bra i sin nya frisyr!

Fiske, blåbär & grillning

Åkte och provade fiskelyckan även idag. Vi var nog där 3 h utan att ens få napp. När solen behagade visa sig var det ljuvligt, men mest var det blåsigt och kallt.

Vissa satt i skydd och solade eller somnade!

På eftermiddagen gav vi oss ut för att plocka blåbär, Rasmus och jag. Det finns massor!

På kvällen kom våra vänner Anna, Janne, Hampus och Hugo till oss. 4 grabbar som hoppade på studsmattan, grillning och glass med blåbär till efterrätt. Mums!

Äntligen helg!

Jag har längtat tills jobbveckans slut. Vi åkte direkt ut till landet och njöt. Rasmus och jag gav oss ut i skogen för att leta kantareller och fann mycket:

Killarna ville så gärna åka till Nösund för stt visa sin pappa hur man fiskar makrill:

Pontus var den ende som fick napp men tyvärr släppte fisken när han skulle dra upp:

Samlade lite andra foton från kvällen på en bild:

Nu håller vi tummarna för fint väder imorgon!

Killarna hittar på saker

Jag jobbar denna och nästa vecka också innan det är dags att gå på semester. Magnus är dock ledig nu med killarna och hittar på saker. I måndags var de flera timmar på Laserdoom, i tisdags cyklade de runt och besökte olika lekplatser:

Igår var grabbgänget på Bushuset och lekte av sig:

Just nu har jag dock två ledsna söner här hemma. De hade fått göra ett eget em-tips och låg mycket bra till inför kvällens match. Nu när Tyskland åkte ut blir det tyvärr inga pengar för mina prinsar.

Makrill i mängder!

Började dagen med en morgonpromenad, mamma, Pontus och jag. Vi plockade kantareller sista biten:

Efter frukosten åkte vi till Nösund för att se om vi hade bättre fiskelycka idag. Denna bilden dock från igår.

Det hade vi!

Våffellunch hos goda vännerna:

Tillbaka till fisket och ännu mer lycka. 8 makrillar fick vi upp totalt idag.

När vi kom tillbaka på landet började jag med maten medan killarna plockade blåbär så vi fick ihop till en 3-rätters:

Kantarellmacka till förrätt:

Huvudrätt:

Efterrätt:

På landet körde vi både boule och fotboll innan vi rullade hemåt.

En riktigt lyckad dag!

Airhop & Fiske

Skitväder. Vi åkte till Airhop idag som är ett alldeles nyöppnat ställe fullt av trampoliner av olika slag. 1 h bokar man och killarna var helt våta av svett!

Basket:

Fina Pontus efter lunch på klassiska Oves korv o mos:

På eftermiddagen bestämde sig barnen och jag för att åka ut till landet. Vi skulle prova vår lycka i makrillfiske. På vägen ut hittade vi en puss-station och då måste man ju passa på!

Det blev tyvärr inte en enda makrill trots att gubbarna bredvid oss fick flera stycken. Om vädret tillåter provar vi igen imorgon.