Förberedelse inför advent

Idag har vi fixat inför advent, satt upp ljusstakar och stjärnor. Bakat pepparkakor och lussekatter..
Nu börjar vi!
Rasmus knådar degen..

Pensling!
Pepperkaksbak:
Pontus pepparkaksgumma såg plötsligt ut så här:

Ser tillbaka på semestern med ett leende..

Här kommer det utlovade blogginlägget med tillbakablick på semestern och foton härifrån.
Mäktig syn mötte oss redan från flyget där vi från ovan fick se Teneriffas vulkan Teide:

Pontus gottar sig på havet..

Goa ungen Rasmus!
Pontus älskar att bada i poolen:
Rasmus:
Från vår båtutflikt. Killarna spanar efter valar:
Rasmus har fått syn på en val:
Jag och Rasmus har hoppat i från båten vid ett badstopp:
Killarna vid stranden:
Rasmus tar kort på Pontus och mig:
Pontus ligger och flyter vid hotellet..
Dags för strandhäng igen. Sista dagen:
Fotboll på stranden:
Rasmus:
Man blir glad av glass!

Sista badet i vår pool:

Rasmus fotar vår brottningsmatch:

Våra vackra pojkar.. :-)

På morgonen innan vi hämtas av bussen för att åka ut till flygplatsen vill Rasmus plocka en blomma till sin pappa:
Så.. det känns redan längesen som vi var iväg, men idag är det faktiskt exakt en vecka sedan vi kom hem. Kylen kör att det känns än längre sen..

Lycka är..

Lycka är att ha en pappa som ställer upp och är hemma med en febrig Rasmus.

Lite smak på julen

Dagen började med att Pontus var på simskolan. Jag sa till honom vid frukosten att nu har jag sett hur långt du kan simma i poolen på Teneriffa så säg nu till fröken idag att du vill försöka simma hela längan på 25 meter för jag vet att du klarar det. Hem kom en nöjd och stolt Pontus med två nya simmärken, silversälen som man måste simma 25 meter för att klara och Bojen rygg som man måste simma 10 meter ryggsim för att klara. Fröken sa också att Pontus nu är redo att flytta upp en grupp! Ännu en fördel med vår semesterresa.. ;-)

Idag har vi också bakat pepparkakor. Kommande vecka har jag fullt upp med Stockholmsresa med jobbet 2 dagar, årsmöte med styrelsen och sedan julfest så jag kände att vi får göra lite idag inför första advent nästa söndag. Och så mysigt det är!

Idag har vi även gjort årets julfotografering på Magnus gamla jobb till våra julkort. Här provar killarna lite julmundering:
Killarna har även haft innebandyträning idag och Rasmus var innebandymålvakt idag:
En adventsstjärna och en ljusstake har smugit sig in i vårt hem idag.. Gud, vad mysigt!

Teneriffas Djurpark

Vi landade igår kväll på Landvetter och idag var det jobb, förskola och skola som vanligt. Satt och tittade igenom korten från vår härliga semester nu på kvällen efter fredagsmyset och konstaterade att besöket på djurparken Loro Parque förtjänade ett alldeles eget till inlägg. Jag kommer i helgen även lägga upp lite andra foton från kameran omk resan, men här alltså bara djurparksbesöket och då mest delfinshowen.
Gorilla som latar sig:
Så börjar Pontus del i showen. Han får på sig en flytväst och sätts i en båt:
Galet häftigt!

Tillbaka! Hur var resan?

Puss!
Efter att alla delfiner fått en puss av Pontus kom en delfin simmandes med en blomma till Pontus:
Pontus blev så himla glad för blomman! Han letade vatten resten av besöket för att den inte skulle vissna..

Späckhuggarshowen var även den mäktig. Stora djur!
Även sjölejonen bjöd på show:
Fiskar i mängder..
Hejdå Loro Parque! Tack för ett underbart besök!

Sista dagen!

Så var den här, vår sista dag på semestern. Vi hade hört att det skulle regna idag då vi var glada när vi gick ner till stranden i solsken. Idag har vi spelat massa fotboll på stranden. Killarna har lekt i sanden:
Det blev såklart en glasspaus idag som alla dagar:
Efter lunch kom mörka moln inrullande och vi gick upp till hotellet och spelade yatzy. När solen kilade fram igen var vi en stund vid poolen. Idag kikade vi även in på ett vinghotell. Jag ville se hur det såg ut om man skulle boka resa hit igen. Killarna provade lekplatsen:
På väg ut för kvällen:
När vi hade kilat in på Vinghotellet såg jag att det var minidisco kl 18. Rasmus ville då gärna träffa Lollo och Bernie så vi gick dit.
Vi åt ute såhär sista kvällen. På samma ställe som vi åt första kvällen. Rasmus åt lasagne och Pontus pizza:

Nu är vi redo att åka hem. Imorgon på förmiddagen blir vi hämtade.

Fantastiskt!!!!!

Idag åkte vi till djurparken Loro Parque som ligger på norra sidan av ön. Det tog 3 h att komma dit men det var det värt! Vi började med att kila lite på pingviner:
En jättesköldpadda:
Vi gick och satte oss för delfinshow. Jag satte oss ganska strategiskt ifall de skulle ta upp någon som skulle få göra nåt.. Aldrig hade jag kunnat föreställa mig vilken tur vi skulle ha! Pontus blev vald och fick vara en del av showen! Han fick flytväst och blev satt i en liten båt som drogs av delfiner:
Ut på vattnet med delfiner hoppandes bakom och runt om! Här har jag fotat av kamerafoton för att visa:
I land igen fick Pontus pussa alla delfinerna och i slutet kom en delfin simmandes med en blomma till Pontus. Han var lyrisk och jag var tårögd. Nåt av det häftigaste jag sett!
Ska göra ett inlägg om detta när vi kommer hem med fotona från den riktiga kameran. Den stora showen med späckhuggarna kom lite i skymundan av Delfinupplevelsen men visst var även den mäktig!

Tack för denna grymma dagen!

Strandhäng..

Dagen började med strålande sol och vi gick ner till stranden. Pontus har skrivit sitt namn i sanden:
Idag blev det lunch på en restaurang vid stranden. Spaghetti carbonara:
Balansgång längs med strandpromenaden:
Puss!
Efter lunch försvann solen och det blev lite kyligt. Vi gick upp till hotellet och Pontus badade i poolen tills han slog i sitt knä ganska hårt. Det fick bli lite lek hemma istället och jag satt och läste bok på balkongen. Vid 17 sprack det upp lite igen och vi tog en tur med det här tåget och såg oss omkring:
Vi åt hemma ikväll och har spelat lite kort. Imorgon blir det en utflykt till djurparken Loro Parque. Vi blev sponsrade av mina föräldrar till resan och den summan har jag bestämt ska gå till utflykterna. Det gäller att inte åka med Apollo, det är tre gånger så dyrt! Man får kolla lokalt för bästa pris.

Mulen dag

Idag har vi haft en mulen dag där solen bara kikat fram lite då och då. Men förmiddagen tillbringade vi ändå på stranden. Killarna byggde sandslott och lekte med leksaker de köpt:

Vackert med blommor! Foton av de här slagen byter jag till mig mot utlovande av glass.. ;-)
Den utlovade glassen intas..
Vi matar duvorna med det sista av rånen från glassarna:
Vid poolen en stund på eftermiddagen.
Har nyss ätit mat här hemma i lägenheten. Strax ut på en kvällspromenad. Pontus är inte riktigt bra i magen nu.. Alltid är det nåt! Halsen har han också ont i så idag har vi varit på Apoteket o köpt halstabletter till honom och hostmedicin till mig. Den var grön. Den var äcklig. Blä!

Delfiner & Valar!

Idag åkte vi ut på en båtutflykt för att se om vi kunde få syn på några delfiner och valar. Inatt trodde jag inte att utflykten skulle bli av då Rasmus hade ont i magen mellan 02:30-03:45 och Pontus sedan hade ont mellan 05-07:30.. Puh!
Men vilken utflykt! Vi såg först två delfiner, men bara lite av dem. Valar däremot fick vi se flera och länge. En fantastisk upplevelse!
Här har jag fotat ett foto jag tog med vår riktiga kamera. Mäktigt!
Båten stannar för ett badstopp och Pontus hoppar i och simmar massor av gånger!
Även Rasmus och jag hoppade i i det 18 gradiga vattnet som var 9 meter djupt.
Nu på eftermiddagen har vi tagit det lugnt vid poolen. Pontus har målat ett vykort till sin pappa som de båda längtar efter.
Nu ska vi ut på stan och äta mat!
Coola killar!
Tapas!

Sol & Bad!

Vi har haft en alldeles underbar dag idag. Vi började med frukost på balkongen:
Efter frukosten tog vi en promenad ner till stranden.
Här gottade vi oss ett par timmar med bad och bollkastning i omväxlande sol och moln. Skönt!
Klätterapa i palm:
Goa kompisar:
Vi bor i en lägenhet med möjlighet att laga mat. Så efter att ha ätit fantastiskt gott ute igårkväll blir det spaghetti med tomatsås här hemma ikväll. Jag tog pasta med svampsås som var kanongod och killarna beställde pizza:
Vi träffade Musse Pigg också:
Lite spel blir det nog också precis som igår kväll då vi körde "finns i sjön":
Idag har vi också köpt biljetter till en utflykt med katamaran imorgon. Den ska ta oss på en 3 h tur med möjlighet att få se delfiner och valar. Hoppas!

Perfekt!

Vi har det bra!
Ingen internet på hotellet så ni hör av oss sporadiskt!

Nu sticker vi!

Nu sticker vi till Teneriffa barnen och jag!
Håll tummarna för bra boende!

Teneriffa!

Igår bokade jag en restresa. Spontant och snabbt. På torsdag morgon lyfter planet mot Teneriffa med Pontus, Rasmus och mig ombord. Flyg och hotell för det galna priset av 3600 riksdaler totalt för oss tre.
Ospecificerat såklart så vi har ingen aning om var vi hamnar och hur det kommer att se ut. Om det passar kanske det blir en tur till vulkanen:
Håll tummarna för bra boende och framförallt för att Rasmus som nu är sjuk (kräktes igår efter att jag köpt resan) hinner bli frisk.

Spökfest & Fars Dag

Igår hade vi bjudit in grannarna till spökfest. Rasmus och jag fixar med lite läskiga efterrätter:
Matdags:
Spindelmuffins och cheesecake med spindelnät stod på bordet efter maten:

Lina och jag är sugna på shotarna:
Kan man verkligen äta den här?
Lukas och Rasmus dansar:
Idag är det Fars dag och vi har varit på middag hos min far som lagat god kalops.

Maskeraddisco

Väggen har bar sprungit iväg med mycket jobb och en trött Jenny med förkylning. Idag är det äntligen fredag!
Det var disco i Klarebergsskolan idag och man skulle vara utklädd. Rasmus ville så gärna följa med så det fick han:
Pontus fick pris för bästa utklädnad och hans glädje hade jag kunnat betala mycket för! Presentkort på 20:- i fiket.
Pontus köpte 4 chipspåsar, en till var och en i familjen. Han sprang hem stor del av vägen för att berätta:
Rasmus tröttnade efter 5 minuter på discot så Magnus fick hämta honom :-).

Alla helgonahelgen..

I torsdags åkte Pontus med min pappa ut till landet. Han kommer hem imorgon igen. Igår var Magnus, Rasmus och jag på landskamp i Lisebergshallen. I pausen gick vi ut och tog ett kort på det fina trädet på Liseberg:
Idag sov vi länge! Skönt! Jag är inte riktigt friskt med halsont och hosta så det var behövligt. Efter frukosten åkte Rasmus och jag på bio och såg flygplan.
På eftermiddagen målade Rasmus en gipstiger:
Under tiden har Pontus det skönt på landet med mina föräldrar. Idag har det varit kulturvecka i Ellös och Pontus provat på att körs mobilflygplan:
Fika också såklart:
Jag längtar efter Pontus nu. Mycket.
Idag har de även ställt ut tomten i skogen: