Intervju, simskola & avtackning

Kom tillbaka från två dagars semester och det låg en intervju med mig på vårt intranät. Så här såg artikeln ut som publicerats efter att fått svara på lite frågor i förra veckan:

Högtryck hela sommaren för Volvias utlandsskador

När andra har semester har utlandsavdelningen på Volvia som mest att göra.

När skolan slutar på försommaren exploderar telefonerna på Volvias utlandsavdelning i Göteborg.
Under juli är antalet nyskador från Renault Försäkring- och Volvia-kunder på utlandsresa fyra gånger högre än i januari. Med en normalbemanning på fyra personer som alla behöver ha ledigt en stund på sommaren klaras verksamheten med hjälp av en sommarvikarie och hårt arbete. Någon är vanligtvis på plats från strax före sju på morgonen. Sex, sju på kvällen går den sista hem. Allt för att inte halka efter.

Skönt att hinna hjälpa många
Det kan låta tungt men faktum är att medarbetarna gillar högtrycket på sommaren.
- Jag tycker säsongsbelastningen är härlig, säger Jenny Eriksson på Volvia.
- Jag gillar att vara inne och jobba när det är massor att göra. Man är effektiv och nöjd med att hinna hjälpa så många.
- Men man skulle inte klara av att ha det så jämt. I oktober när det lägger sig är det väldigt skönt!

Hela Europa
Enheten hanterar skador från i stort sett hela Europa.
Favoriter är de nordiska grannländerna och Tyskland där kontakterna går snabbt och smidigt.

Rumänien är svårare.
- Suck! Det är som bäddat för strul!, säger Jenny Eriksson.
- Verkstäderna säger exempelvis att de inte klarar att reparera skadan eller så begär de orimligt mycket betalt. Oftast väljer vi att ta hem bilen för att reparera den här istället.

- England är ett annat besvärligt land. Väldigt många kollisionsskador slutar i rätten där, så det tar lång tid och blir dyrt för oss.

Skadestormen på Volvias utlandsavdelning pågår till slutet av september.
Sedan lugnar det ner sig för Jenny Eriksson och hennes kollegor som då kan ägna mer tid åt komplicerade, tidkrävande skador.
...................................................................

Pontus har kommit in på simskola och igår var första gången. Tyvärr har de bara lektioner på dagtid så klockan 11 börjar Pontus och jag åker ifrån på min lunch för att vara med. Hämtade Pontus på förskolan och försökte smita så att inte Rasmus såg oss. Hade berättat för honom dagen innan, men oj vilket elände det blev. Rasmus fick syn på mig när jag gick ut genom grinden med Pontus. Stackarn blev alldeles förtvivlad och trodde väl att jag glömt honom. Han kastade sig runt halsen på mig och storgrät. "Mig!" sa han om och om igen alldeles hysterisk.. Mitt hjärta höll på att gå sönder. Jag tröstade och berättade om och om igen för honom att jag inte glömt honom utan att vi bara skulle på simskolan och snart vara tillbaka.. Kändes inte alls bra att lämna min yngste son ledsen!
Pontus hade det jättebra på simskolan! Det är en förberedande kurs, man får inte börja den riktiga innan man fyllt 5 år så i januari blir det av. I denna gruppen var de bara 3 barn - lyx! Pontus tyckte det var jättekul!

Imorse log Pontus mot mig och frågade "Är det simskola idag?".. Han gillade det!

På tal om jobbet tackade vi av min gamle kollega Tom igår genom att ta med honom på en skaldjurskryssning. Vi hade sån himla tur med vädret! Maten var supergod, jättebra show på båten och härliga kollegor.
En superkväll helt enkelt och Tom var nöjd!

Underbara Orust!

Vaknade upp på Orust och till fint väder.
Efter frukost gick vi ut på en svamppromenad och letade efter kantareller.
Min mamma och pojkarna:
Genom ormbunkarna går färden och de är nästan lika höga som Rasmus..
Rasmus bär svamppåsen hela tiden!
Han öppnar påsen så fort någon har hittat svamp!
Killarna bär tillsammans sista biten och går och pratar:
Underbara landstället med de två bästa barnen mitt i idyllen!
Bytte svampskogen mot björnbärsjakt.
Killarna samarbetar:
Vi fick en massa björnbär och min mamma gjorde björnbärssylt medan jag stekte pannkakor..
Pontus gjorde egen björnbärssaft!
Pannkakor med egengjord björnbärssylt och vaniljglass!
Brasan är tänd även ikväll. Killarna börjar bli trötta och minstingen ska jag nu natta. Har tagit ledigt även imorgon. Skönt!

Lerums Äventyrsbad

Vi hade lovat Pontus att åka till Lerums Äventyrsbad på semestern. Sen när bilen gick sönder kunde vi inte åka. I veckan fick vi låna mina föräldrars extrabil och Pontus frågade direkt om vi kunde åka dit.
Jag lovade då att vi skulle åka på söndagen. Tyvärr var Magnus tvungen att jobba men som tur var ville ett kompispar med ett barn åka med så att någon kunde vara med Rasmus när Pontus och jag åkte rutschkana.
Killarna ombytta och redo!
Rasmus:
Pontus gör sig redo för ett hopp:
Han flyger..!!
Godingen är så glad:
Rasmus simmar.. Fyra timmar var vi där och Rasmus hade ett leende på läpparna hela tiden!
Vår vackre yngste son:
Pontus och jag gör oss redo för landning!
Tidig kväll när vi kom hem pratade jag med mamma och blev sugen att åka ut till landet. Ringde en kollega och kollade av så att jag kunde ta en semesterdag imorgon och ev på tisdag, sen åkte vi!
Missan är djärv och klättrar upp för trädet för att leta efter fåglar och sedan ner. Som tur var var det inga stackars fåglar där..
Barnen plockar lite björnbär:
Nu på kvällen har vi tänt brasan och myser.
Zlatna är på i bakgrunden och jag är trött. Tyvärr verkar inte killarna lika trötta..

Min mormor & Jan på besök!

Det har varit en härlig helg. I fredags ordnade min moster det för oss så att livet nu kommer att bli lättare att leva.. Tack för det!
Igår fick vi besök av min mormor och Jan.
De hade med sig fotbollar till killarna och käcka strutar med varsin minificklampa och peng:
Vi passar på att sitta ute och fika då solen skiner. Vi bjöd på björnbärskaka av björnbären vi plockade vid killarnas farfars grav.
Min mormor serverar Rasmus vindruvor:
På kvällen lämnade jag killarna hemma och åkte till stan för att äta tapas med mina "gamla" vänner Lollo, Lina och Mathilda. Underbart god mat och underbart härliga vänner!

Farfar fyller år!

Igår skulle barnens farfar ha fyllt 68 år.
Vi åkte upp alla fyra till graven och gjorde fint. Magnus grävde ner stenar så att det blev en inramning och vi planterade nyinköpt blomma. Medan Magnus grävde plockade vi mängder av björnbär som växte intill kyrgogården. Killarna äter:
Rasmus hjälper till och krattar fint:
Pontus har lagt ut hjärtat och Magnus vattnar:
Tre generationer..

Vi kom hem lite sent så det blev bums i bad och vidare ner i sängen!

Kompisar!

På väg hem från förskolan igår!
Rasmus vill hålla Pontus i handen. Pontus ställer givetvis upp!

Klippning & Vänner på besök!

Jag hade köpt klippning till killarna för halva priset via Let´s Deal. 130:- per barn.
På lördag morgon tog vi alltså bussen in för att klippa killarna. När vi kom dit satt redan två barn och väntade, frisören hade försovit sig! Suck.. Det blev en timma försenat och det var varmt och kvavt där inne..
Äntligen Rasmus tur! Gissa om den här stolen för barn är populär!!
Färdig!
Pontus färdigklippt och tycker att det kliar obehagligt av alla små hårstrån..
Magnus som är i sitt esse vad gäller kompensation fixade såklart nya gratis klippningar till killarna.
Jag skäms, men blir samtidigt nöjd.. :-)

På kvällen kom min barndomskompis Kajsa och hennes familj på besök. Deras söner är 10 och 12 år nu! Shit, känns inte alls länge sen som jag hämtade dem från dagis.. Middag utomhus:
Pontus och Rasmus visar vår utomhussarg som killarna självklart provar på:
Det blev en härlig kväll, mysigt att träffas.
Som vanligt med mina vänner blir det alldeles för sällan!

Axel på besök!

Igår var det middag hemma hos mina föräldrar för hela gänget. Axel och hans flickvän Roberta, min familj och mina föräldrar. Det bjöds på god fisksoppa med färska kräftor och räkor till. Gott!
Kolla in fokusen alla har på maten.. haha..
Rasmus gillade fisksoppan!
Pontus:
Det blev en trevlig kväll!

Idag var det studiedag på förskolan så Magnus var hemma med killarna idag. De tog en tur in till Liseberg:
Killarna har fått varsina "medaljer" i galoppbanan:
Jag jobbade hela dagen och gick sedan på restaurang Karlsson med mina föräldrar, Axel och Roberta.
Skönt att sitta och prata utan att barnen är med. Blir ett annat fokus.
Roberta provar köttbullar. Hon sa att hon gillade det, men vem vet? ;-)
Roberta sa igår att hon ville smaka på älg så idag har mamma köpt älgkött så imorgon käkar de älg på Orust!
Nu är jag jättetrött och ska gå och lägga mig. Axel ville eg ha med mig ut och jag hade velat orka, men gör inte det. Det tar på krafterna att gå upp vid 05:30 och jobba hela dagen. Och sovmorgon har man inte med två goa ungar.. ;-)

Kulturkalaset!

Jag är så himla nöjd att jag tog ledigt idag!
Killarna och jag tog bussen in till stan imorse. Spatserade ett varv på Gustav Adolfs Torg där det luktade gott från mat ochbakverk från hela världens hörn.
Bland blommorna:
 Preci kommit till Trädgårdsföreningen där Barnens kalas är. En and blir nyfiken på killarna..
 Rasmus klättrar:
 Fina Rasmus slappar:
 Pontus provade vattenbollar och tyckte det var jättekul!

Gratis karusell för alla barn:
Glasspaus i värmen!
Även hoppborgen var gratis. Jag gillar när man kan hitta på saker utan att bli ruinerad..
Det fick bli Langos till lunch. Rasmus gillade det medan Pontus dissade det..
Syskonkärlek!
Vi träffade Axel och hans Roberts i stan en snabbis innan Axel skulle på studievägledning. Mamma hade precis varit och hämtat dem på flygplatsen i Oslo. Axel fick en jättelång kram av Pontus som jag inte hann föreviga på kort för jag började lipa..
Nu ska vi till mina föräldrar och äta middag med Axel och Roberta!

Fotboll!

Det är mycket fotboll här just nu. Både igår och idag har killarna varit på baksidan och spelat!
Igår:
Syskonbus!
Målgest!
Bilder från idag! Underbart väder!!
Pontus älskar att spela, speciellt mot Magnus!
Rasmus är med som målvakt en stund:
Jag har tagit ledigt imorgon!
Underbart! Behövde det kände jag.
Ska ta med killarna in på Kulturkalaset och på kvällen träffa min lillebror och hans flickvän. Har inte träffat Axel på ett år!

Opålitligt väder!

Jag hade lagt fram shorts till killarna igår på morgonen. Det var varmt och gott. När jag hämtade dem såg de ut så här:
Oj, vad kul man kan ha i regnet!

Vacker Helg!

Lördags morgon lämnade vi våra söner hos mina föräldrar och åkte tillsammans med Linda och Fredrik mot Båstad. Killarna åkte ut till Orust med mina föräldrar och i fint väder kollade de på en biodling och fikade inte långt från vår stuga.
Här är Rasmus på fiket:
Killarna har snickrat en del på landat och jag fick den här fina bilden på Pontus och den trägubbe som han snickrat. Mamma berättade att han kom på idén helt själv. Han är så påhittig!
Min mamma och killarna hade bestämt att de skulle tälta för första gången någonsin! Så på lördagen gjorde de iordning tältet och på kvällen somnar killarna på en gång och sov gott!
Mysigt!

Under tiden hade vi en underbar dag i Båstad där vi blandade att titta på innebandymatcher i stekande sol med att slumra till på en brygga nere vid vattnet. Thaimat vid vattnet till lunch och på eftermiddagen åkte vi till Hovs Hallar där vi skulle övernatta. Vi alla fyra tog en promenad, det låg väldigt vackert!
Magnus och jag:
Åt middag inne i Båstad och kom hem lagom till midnatt. Hade precis somnat när festen bröt ut. Vårt boende var liksom hästskoformat och det var bröllopsfest mitt emot. Dörren från discot stod öppen och det slog rakt mot oss. Magnus och jag sov ingenting mellan 00:30 till 05:30.. De sänkte inte trots att vi frågade om de kunde göra det. Det gick verkligen inte att sova i oljudet som liksom blev högre av att det studsade in vid vårt boende.. Var helt lipig på morgonen, helt färdig! Linda och Fredrik hade bott i andra änden av hotellet och inte hört ett ljud.
Magnus var grym och fick tillbaka alla våra pengar plus en presentcheck på en övernattning med middag.
Kändes bättre!

Idag åkte vi till Ullared och vi fick köpt vinterkläder till killarna, rakapparat till Magnus och fyllt på förrådet av maskindiskmedel, tvättmedel, shampo osv..
Rasmus har önskat sig en sparkcykel eftersom Pontus har en så det hade vi förstås med hem. Det var så kul att se Rasmus hur han stod och tittade när Magnus monterade ihop den, jätteintresserad och glad!
Provtur:
Pontus fick ett stort förstoringsglas och en skattkista och var jättenöjd!
Oj, vad jag njuter av att vara med mina barn när jag varit ifrån dem ett tag. Blev helt lycklig av att sitta och äta middag tillsammans!

Uppvaktad!

Igår var det äntligen en dag med vackert väder! Vi kom hem och bytte om till shorts och kortärmat och ut i solen och lekplatsen. Goa killarna utanför dörren:
Det fick bli pannkakor på kvällen.
Pontus:
"Den nakne bagaren" hjälper till att baka lite inför mitt kalas:
I morse blev jag uppvaktad av mina tre killar som kom in och sjöng för mig med presenter. Fick detta fina halsbandet som Rasmus hade gjort! Magnus hade tänkt till och jag fick bra grejer. Bland annat en snyggare och bättre ryggsäck till mina träningskläder.
Rasmus imorse:
Idag lyxade jag till det och slutade en timme tidigare än vanligt. Hämtade killarna och vi bakade dumlemuffins. Gissa utifrån den här bilden om smeten var god!! ;-)
På kvällen kom mina föräldrar hit. Vi åt underbart med massor av kräftor och räkor.. Mmmm!!!
Fick en parfyn jag önskat mig, en bok och en peng att handla kläder för. Jippi!
Har fått flera sms som gjort mig glad, blivit uppvaktad på jobbet av min kollega som kom med en stor godispåse (hon känner mig) och fått massvis med gratulationer på facebook. Nöjd och glad går jag och lägger mig. Ska bara packa lite inför vår tripp imorgon bitti då Magnus och jag tillsammans med Linda och Fredrik åker till Båstad. Vi ska bo lyxigt på Hovs Hallar och se innebandy i Båstad. Trippen avslutas med ett besök på Ullared där en hel del behövs inhandlas.
Tack för alla grattis idag!

Första dan på förskolan

Så var sommarlovet slut även för killarna och imorse var det dags att gå till förskolan igen för första gången på nästan 5 veckor. För första gången gick killarna in på samma avdelning för nu ska de båda gå tillsammans på avdelningen Hästen! Killarna hade fått platser bredvid varandra. Fina foton hängde på killarna så de hittade sina platser. Dags att hänga av sig jackorna:
Våra fina stora killar!
Många barn har fortfarande semester men några var här.. Legodags!
Magnus är med en stund eftersom det är en ny avdelning för Rasmus. Rasmus spanar läget..
Magnus är snart ointressant för Rasmus och han ser inte ens Magnus när han sagt hejdå och står utanför och fotar. Rasmus är helt upptagen med att leka med sin kompis och sjörövarskeppen:
Mys i soffan hemma efter första förskoledagen!
Det blir tidig läggning idag då båda killarna är trötta. Lite skönt att vara tillbaka i vardagen igen och ännu skönare att veta att jag har lite semesterdagar kvar att ta ut när vi behöver!

Härlig Helg med Vänner!

I lördags var vi hemma hela dagen. Jag fick storstädat vilket alltid är så skönt efteråt! Medan jag städade var killarna ute och jag fick också vara med när jag var färdig. Hela familjen lirade innebandy ute på gården!
Vid 17-tiden fick vi besök av min kompis Mathilda och hennes familj som vi bjöd på middag och pratade ikapp oss om det senaste som hänt. Det var ett tag sen! Även Magnus kusin Anders kom förbi vilket var kul!

Jag gjorde en annorlunda kladdkaka till efterrätt. Vanligt recept fast när jag lagt smeten i formen hällde jag över hackade bitar av mjölkchoklad med mandel och krokant och in i ugnen. Lät svalna och sedan på med skivade jordgubbar. Serveras med grädde. Mumma!

I morse åkte jag till jobbet för att jobba några timmar. Magnus tog med killarna till Linda och Fredrik och deras barn och även jag slöt upp där efter jobbet. Gott väder! Här spelar Pontus och Elias fotboll:
Rasmus provar inlines och Ludwig kör bil..
Tidig kväll går vi allihop till Kärrakrogen och äter mat.
Elias, Pontus och Rasmus väntar i baren:
Matdags! Det är väldigt bra mat på Kärrakrogen!
 Efter maten fick barnen varsina godisklubbor och det här är resultatet av det..
4 blåtungor!
Starke Pontus på vägen hem!
En bra helg!
Vi kan ha kul även utan bil.. ;-)

Dagar med Magnus

Äntligen fredag!
Första veckan efter semestern är alltid lite extra tung.. ;-)
Killarna har ju haft semester tillsammans alla tre och hittat på en hel del. I onsdags tog de bussen in till Liseberg. Brorsorna i kön till gratis karusellen:
Nu hade det kommit en ny attraktion till Liseberg som heter Skepp & Skoj där man kör båt.
Pontus:
Efter åkturen kunde man trycka ut sitt eget sjökaptenskörkort! Killarna väntar..
Sjökapten Rasmus Fredriksson:
Det räcker med att killarna får sitta på de här grejerna i spelhuset, de tycker det är kul! Man behöver inte stoppa i någon peng, det räcker.. Hihihi..
Boxhandskar på!
Rockband!
På Korsvägen i väntan på bussen. Pontus är glad för jag misstänker att han skrämt duvorna.. ;-)

Igår promenerade killarna upp till Utkiksplatsen och grillade korv.
Rasmus:
På kvällen var vi en stund på lekplatsen innan regnskurarna skrämde hem oss..

Idag fick jag ett telefonsamtal på väg hem från jobbet från Pontus. "Mamma, jag är jättebra på innebandy! Jag har inte ens tränat! Jag var bara jättebra!"
Ja, idag har de spelat och är ute och spelar lite mer nu.. Magnus säger också att Pontus var jätteduktig idag och tyckte det var superkul att spela. Roligt!
Har just städat undan alla leksaker och dammsugit nedervåningen.
Ska gå ut och kolla till grabbarna på gården..
Jo, just det.. den här bilden fick jag till mig idag. Killarna hade pyssel hemma med pärlor och Rasmus stoppade in en pärla i höger näsborre. Efter 20 minuters försök fick han ut den själv. Här visar han pärlan: