Mallorcadagar!

Igår började jag morgonen med att besöka läkaren. Hostan som jag hade med mig från Sverige har blommat ut rejält och natten var inte rolig. Luftvägsinfektion konstaterade hon och jag fick en 3 dagars antibiotika kur och slemlösande. Gick sedan till poolen där jag fann mina killar. Pontus hade vattenkrig med två andra pojkar och sken som en sol!

Jag softar och spanar in vattenkriget med en liten mammig goding i famnen:

Lunchdax!

På eftermiddagen igår började det regna men det gick över till middagsdags. På väg från hotellet och middagen har Rasmus fått lite sand i toffeln. Det gillar han inte! Så här har jag precis tömt skon. Hotellet i bakgrunden:

Det finns ett litet område i närheten med olika attraktioner. Igår provade Pontus och Magnus på racerbilarna!

Pontus provar att hoppa. Det var ingenting mot den i Bulgarien förra året! Här fick man ingen hjälp vilket gjorde att man inte kom så högt.. Det positiva med det är att här kan vi spara pengar.. ;-)

Den här bilden är från kvällen innan men den hann jag inte få med sist.. Kolla in Rasmus goa leende!

Idag var det mulet och när vi gick till frukosten funderade jag på om det skulle bli något bad i dag eller inte. Solen kikade fram emellanåt och vi gick till havet. Tyvärr är det 2 km till en fin strand men idag var det bara skönt att gå. Pontus blev superlycklig när vi kom fram!

Rasmus leker med sanden. Pool i all ära, men havet är ändå en annan känsla! Mer äkta på nåt sätt..

Min hosta håller tyvärr i sig. Medicinen har inte gjort någon skillnad alls. I natt fick jag inte sovit mycket och tyvärr inte Magnus heller pga mig.. Imorgon ska jag på återbesök hos läkaren men just nu känner jag mig väldigt ledsen och frusterad över detta att inte få sova och att regelbundet få hostattacker som gör att tårarna rinner och jag bara vill spy.. Det tar udden lite över det andra underbara vi är med om!

Semestern har börjat!

Igår var det så äntligen dax att resa! Som vi längtat sen vi bokade resan i februari! Vi väckte barnen strax innan 05 och Pontus log när jag väckte honom för han visste vad som var på gång.. Här står de på flygplatsen och kollar in vårt flygplan:

När vi kommit fram till hotellet bytte vi snabbt om och gick ner till poolen. Killarna var hur duktiga som helst på flygresan som blev försenad 1 timme pga datafel. Så de satt snällt i hela 4 h och sedan 1 h bussresa på det! Snacka om att det var gott att ta ett dopp!

Rasmus sprang omkring med simringen:

Middagsvila behöver man när man gått upp så tidigt på morgonen. När vi skulle sova hittade jag båda killarna i Rasmus spjälsäng! Storebror hade smugit sig dit och de ser ut att trivas!

På kvällen gick vi ut för att äta. Vi har inklusive paket på hotellet med frukost lunch och middag alla dagar utom lördag och tisdag så igår vi fick ge oss ut på kvällen. Underkänd mat, men god dricka. Skål!

Minste killen och den störste killen i familjen!

Ny dag! Underbar frukostbuffé som under dagen skulle följas av superlunchbuffé och middag! Efter frukosten blev det bad:

Storebror skjutsar lillebror i vattnet:

Rasmus har lånat en rosa "bil"!

Vid middagsbuffén! Jag hade inte kunnat vara mer nöjd med maten och det känns kanon! Idag har jag ätit färska räkor, kött, smakat sushi för första gången, jordgubbar i mängder och glass i stora lass! Pontus var också väldigt nöjd!

Efter middagen var det barnshow och sedan minidisco. Pontus hoppade och sjöng med, det är han med den blåvita kepsen!

Äntligen fick Pontus träffa Lollo & Bernie!

Oj, vilken tid det tog att ladda upp bilder på datorn här.. Får sluta nu.. Alla killarna har somnat! Vi har haft en toppendag förutom att jag har sån j-a hosta och stackars Rasmus har två kindtänder som håller på att bryta igenom. Godnatt!

Tjolöholms Slott!

Idag åkte vi tillsammans med grannfamiljen till Tjolöholm Classic Motor. Jag hade fått fribiljetter på jobbet. Det var mycket folk och regnet hängde i luften, men vi hade tur och hade en fin dag!
Vi började med att kolla in ett flygplan:

Pontus och jag i flygplanet:

Lova, Pontus och Isak spanar in en av alla häftiga bilar:

När Pontus fick syn på den här gan han till ett vrål "EN RACERBIL!!" och försvann springande mot sitt mål. Han var helt betagen vilket tyvärr inte syns på bilden som han var skeptisk till..

Vi gick mot ett barnområde med karuseller och hoppborgar. Precis när vi kom in mötte Magnus lagkompis Hugosson oss. Det är han och hans familj som driver tivolit och han stoppade två häften med fribiljetter i våra händer. Nu kunde barnen åka det de ville utan att vi blev ruinerade - mycket tacksamt!

I den här hopprutschkanan var de säkert en kvart och klättrade uppför och åkte ner och skrattade hejdlöst..

Vissa är för små för att hoppa i hoppborgar.. och den lilla karusellen vågade han inte åka vår Rasmuskille.
Han fick nöja sig med att titta på:

Tre glada barn!

Lite medtagen mat:

De gjorde ansiktsmålningar och Lova var först ut och målade sig som Hello Kitty. Det fanns ett häfte med bilder som man kunde välja mellan och jag trodde Pontus skulle välja en häftig tiger eller haj. Men när han satte sig i stolen och tjejen frågade vad han ville bli svarade han "Hello Kitty!"..
Här är ett foto när han precis fått se sig själv i spegeln:

Han blev så nöjd att han ville pussa sig själv!

Vi promenerade upp till Tjolöholms Slott för att kika lite. Här är Rasmus och jag med slottet som bakgrund:

Här sitter en mamma och en pappa! Det är helt sjukt. Vi pratade om det, Magnus och jag, för ett tag sedan att vi är en mamma och en pappa och började garva. Känns helt ofattbart. Tiden har gått så fort och vi har blivit föräldrar till två underbara killar. Tjoho!!

Det enda orosmolnet just nu är askmolnet från vulkanen som fick ett utbrott igår kväll.
Måtte det inte stoppa vår resa!

Gårdsstädning & Supermodell!

Idag var det Vårstädning med Bostadsrättsföreningen. Vi åt frukost och gick sedan direkt ut. Alla hjälpte till. Rasmus borstar gången utanför oss:

Pontus slänger ogräs:

Små som stora var ute! Här är Magnus med våra grannar som bor vägg i vägg med oss på varsina sidor. Ivar här har varit med om flest gårdsstädningar i sin dag. Han fyllde 97 år för 4 dagar sedan och är väldigt förtjust i våra killar.

På eftermiddagen hade Pontus posering här hemma. Han såg så tuff ut i sitt vita linne och solglasögon att jag var tvungen att ta en massa foton på honom. Här är ett urval:

Tänk att nästa lördag vid den här tiden ligger vi nog i våra sängar på ett hotell på Mallorca efter att förhoppningsvis provat poolen och njutit av god mat. Nu är det nedräkning på allvar!

Magnus Födelsedag!

Idag är det Magnus födelsedag!
Det firades med middag med familjen, Magnus mamma och mina föräldrar. Pontus hjälper Magnus att öppna paket:

Min pappa kom lite sent från jobbet och vi åt glass när han kom. Rasmus blev jätteglad när min pappa kom och här hälsar han på Rasmus med en klapp på huvudet:

Rasmus busar med min fina mamma:

Nästa år fyller han 40 år gubben. Då kanske det blir en större fest, vem vet?

Vatten överallt!

Igår gick vi ner till simhallen här i Kärra. Rasmus var lite rädd den första minuten men sedan släppte det.
Här är mina fina killar i vattnet:

Pontus är koncentrerad:

Älskade Rasmus njuter. Jag vill bara klämma på hans gosiga överarmar när jag ser den här bilden..

Japp, det kan komma vatten över hela ansiktet när man plaskar med händerna!

Kan inte fatta att jag har en så stor son!!

Hos pappa är man trygg och glad!

I morse fick jag sovmorgon medan Magnus gick upp med Rasmus som vaknade 06.. Vid 08:30 vaknade jag och vi bytte plats Magnus och jag. Medan Magnus somnade tog jag med killarna till lekplatsen:

Efter en halvtimme började det att spöregna och vi fick springa hem! Vi skrattade alla tre medan vi sprang och Pontus var jättestolt över berömmet han fick för att han var så snabb. När vi kom innanför dörren säger Pontus att han vill baka något gott. Vi bestämmer oss för kladdkakemuffins och båda barnen hjälper till:

Magnus vaknade vid 11:30 och kom ner lagom tills pastagratängen var klar och kladdkakemuffinsen väntade som efterrätt.. Just nu sover alla grabbarna middag och jag funderar på att inta samma position. Har precis lagt ut vår syskonvagn på Blocket och hoppas på att få den såld. Jag har ingen bebis längre!

Foton med nya kameran

Igår experimenterade jag med vår nya kamera och favoritmotiven är självklart de två goaste killarna i världen. Här är Rasmus som försöker klättra över den nya innebandysargen vi fått på gården:

Lova hjälper till så att Rasmus får fart på traktorn:

Lillprinsen:

Storprinsen:

Pontus älskar att göra konster i soffan och man måste hela tiden kolla. Svårt att titta på tv:n för det märker han direkt och säger till en på skarpen. Fick det här härliga fotot på Pontus mitt i ett hopp och var bara tvungen att ta med det. Eftersom han envisas med att vara nakenfis fick det bli lite retuschering..

Jag kittlar godingen:

Underbara unge!

Idag jobbade jag min sista dag på deltid. På måndag går jag upp till 100% men på min arbetsplats har vi lyxen att få sommartid 15 maj till 15 september vilket betyder att vi har 45 minuter förkortad arbetstid varje dag vid heltd. En oerhörd förmån!
Denna vecka har jag jobbat lite mer än vanligt för att få lite flex på mitt konto att ta ut i sommar. Det märktes på killarna idag. Båda två var jättetrötta när jag hämtade dem vid 15. De andra dagarna i veckan har de gått till 16 istället för 15 som de haft tidigare. Det dåliga samvetet smyger sig på..
Men nu är det bara 15 dagar kvar tills vi åker till Mallorca för 14 dagar att vila och ha det gott tillsammans!

Lycka!

Det var Vårfest med mitt jobb i fredags. Killarna åkte ut till landet med mina föräldrar och Magnus var min privata chaufför till och från festen. Lyx! Sovmorgon och frukost på sängen och måla färdigt på altanen medan Magnus åkte till Mediamarkt för att "kolla lite" och kom hem med en ny fin kamera.. På eftermiddagen åkte vi ut till Orust och våra barn. Sommarväder gör stället ännu bättre!

Vi satt ute i linne och shorts till sent på kvällen, helt otroligt!
I morse var det lite kyligare när vi började göra i ordning i kryddlandet. Vi skulle rensa och bygga ut.
Killarna hjälper till:

Att en vattenslang kan bringa så mycket glädje! Båda pojkarna blir som tokiga av glädje när de håller i slangen. Det får man utnyttja.. ;-)

Vår fina sommarkille:

Jag gjorde smördegsinbakad fläskfilé med grillade champinjoner och sallad till lunch:

Efter maten var det dax för plantering. Vissa sorter kunde planteras direkt i jorden medan vissa får sås i krukor och sedan planteras när de blivit en planta. Pontus och Rasmus hjälpte till att stoppa ner frön i jorden:

Medan Magnus och Rasmus sov middag tog mamma, Pontus och jag en skogspromenad:

Jag fick syn på en liten orm på vägen och sa till Pontus att han skulle gå till mormor för det var en orm på andra sidan om honom. Han blev så rädd att han flög vilt åt helt fel håll, trampade på ormen och hoppade skräckslagen vidare. Ormen däremot låg stilla kvar.. Det var en ormslok så ingen farlig.

Pontus samlade massor av kottar som han sedan hemma vid stugan gav tändsticksben så att de blev djur:

Nu är vi hemma efter en underbar helg. Sådan härlig kombination med fest, dans och drinkar med efterföljande lång sovmorgon för att sedan övergå till lugnet och harmonin ute i skogen på landet med solen flödande och åsynen av sina två barn som springer nakna i gräset och att känna jorden mellan fingrarna när man planterar..
Lycka!

Pontus Egna Dag!

Igår åkte Rasmus till landet med mina föräldrar. Det var första gången han åkte iväg själv..

Vi följde honom till bilen och han var så fin där han satt i bilbarnstolen, vinkade och sa hejdå..

Pontus hade fått bestämma dagens schema så vi tog bussen till Liseberg:

Framme på Liseberg! Eftersom vi bara hade ett Lisebergskort gick Magnus och Pontus in först medan jag gick och köpte ett till. Det var lång kö, men den här synen var värd väntan:

Liseberg har infört hutlösa priser vil jag lova! Nu kan man inte längre köpa ett häfte med biljetter vilket gör det billigare per biljett. Nej, nu kan man endast köpa åkpass mini för barn i Pontus ålder för 195:-. Då får de åka alla attraktioner som de har längden inne för. Men vissa attraktioner måste en vuxen vara med på. Ett åkpass för vuxen kostar 310:-. Skillnaden från förra året är dessutom att nu måste man som medföljande vuxen betala biljett också, förra året åkte man med sitt barn gratis. Man kan också köpa lösa biljetter för 20:- styck. Vissa karuseller kostar 1 biljett, men vissa 2 eller flera.. Räkna själva! En vanlig 1 biljetts karusell kostar för Pontus och mig alltså 40:-! Det blir inte många karuseller innan man är ruinerad. Därför åkte Pontus idag Farfars bilar ensam för första gången:

I Kaninernas Hus hade de infört något nytt. Här kunde man vara artist och sjunga i en mick:

Radiobilarna var lite svåra att köra förra året, men i år gick det kanon!

Vi åkte båtarna, Pontus och jag. Det var inte så mycket folk här så vi fick åka jättelänge..

De flygande elefanterna:

Efter Lisebergsbesöket tog vi bussen hemåt och åkte ända till Gerrebacka och 4 H gården där det var Valborgsfirande. Pontus provar att sitta i en brandbils picup:

Farbror Mikael var där så här har ni 3 Fredrikssons på samma foto:

Vi avslutade Pontus långa dag med middag på Kärras restaurang och han beställde själv en "Fanta med is i!"

Vi somnade gott efter denna intensiva dag!