Fotbollscup & Kalas

Igår var hela familjen och hejade på Rasmus och hans lag i Gräscupen. Det var jättekul att se hur Rasmus kämpade och slet och hela laget hade blivit så mycket bättre.

Alla i laget turades om att vara målvakt. Rasmus var jätteduktig och gjorde flera bra räddningar. Han släppte inte in ett enda mål.

Alla lag fick gå upp på prispallen och få medalj oavsett hur det gått på matcherna. Jättebra tycker jag! Fokus ska vara att ha kul ihop och att få medalj är ju såklart en extra krydda!

Idag började dagen med innebandyträning för båda killarna. Jag följde inte med. Måste lyssna på min kropp som säger att det är för mycket nu. Vid lunch skulle Pontus på fantasy-kalas i skogen. Så här såg han ut:

När Pontus kom hem åkte vi till mitt kusinbarn Adelins 1-års kalas. Här fanns så mycket god mat och efterrätter...
De här tre killarna.. Inte ofta de träffar sysslingen Benjamin men när de väl ses har de kul ihop och leker direkt! ❤️

Det blev en bra helg. Imorgon åker jag i tjänsten till Stockholm.

Långa jobbiga dagar

Jag har inte orkat skriva. Jag är trött. Har haft så himla mycket att göra med jobb och möten både på måndag och tisdag samtidigt som ryggen värker som bara den..
I tisdags började innebandysäsongen igen för -07:orna. Jag var på möte men Magnus sa att Pontus var jätteduktig!
Sen är han ju så fin också ❤️

Idag var det syskonfotografering på skolan och jag fotade fotograferingen:

En varm dag idag och det fick bli en glass efter fotograferingen med grannbarnen:

Även tandläkarbesök har vi avverkat idag:

Inte bara det..det var ett måste att åka in till stan på kvällen och köpa lite nya kläder, framförallt byxor. Nu är det gjort. Imorgonkväll börjar helgen och jag har bara 1aw, 3 kalas och en fotbollscup att rodda..

Björnbär & Bad

Fick sova gott inatt med mammas starkare tabletter..just nu känns det inte lika skönt. Jag måste boka tid hos min massör, kan ju knappt röra mig. När jag gått ett tag och blivit varm känns det bättre. Idag gick vi ut för att plocka björnbär, mamma, barnen och jag. Vi hittade en hel del!

Det fick bli en del björnbär i frysen och en massa sylt! Lunch blev pannkakor med nygjord sylt.

På eftermiddagen sprack det upp och blev solsken. Vi åkte till Rossö för att sola och bada. Det blev faktiskt bad för alla utom Rasmus som ägnade sig åt att fiska krabbor utan resultat.

Ser ut som om Pontus fick spunnet socker på huvudet på detta fotot!

Vi hann nog bara njuta på Rossö i en halvtimme innan Pontus skar sig på en mussla och började blöda en hel del. Jag såg att en bit satt kvar men fick inte ut den. Planerade att åka förbi Kungälvs sjukhus på hemvägen men väl vid Tjörnbron säger Rasmus att han glömt sin IPad (som han måste ha i skolan) på landet så vi får åka tillbaka. Här får jag faktiskt ut flisen med rätt belysning och pincett. Skönt!
Innan vi åkte hel passerade vi barnens farfars grav. Han skulle ha fyllt 72 år idag så vi sa grattis på dagen.

På landet

Imorse åkte vi ut till landet. Jag har knappt sovit inatt eftersom jag halkade i duschen på gymmet igår och drog till nåt i ryggen. Idag har det blivit en hel del tabletter för att orka vara med. Följde med ut i skogen på kantarelljakt i alla fall:

Pontus är väldig påhittig och händig. Här har han snickrat sig en sköld!

Det går framåt för min mormor! Nu har hon börjat kunna kolla på mobilen igen och t om skriva sms!

Kulturkalaset

Igår var jag och hälsade på min mormor på sjukhuset i Alingsås. Oj, vilka framsteg hon gjort sedan i söndags! Nu börjar talet komma tillbaka och det är så skönt att hon kan göra sig förstådd. Vi hade riktigt kul timmen jag var där och det blev många skratt. Mormor blir väldigt trött av att anstränga sig såklart.

Idag åkte vi in till Kulturkalaset efter jobb och skola. Det är alltid väldigt bra och festligt tycker jag. Här kommer lite foton:

Nu sitter vi bänkade framför tv:n och väntar på OS-finalen i damfotboll. Får se om man orkar hålla sig vaken hela matchen..

Sorg & Skolstart

Efter att vi kommit hem i lördagskväll vaknade vi upp på söndagen och killarna och jag tog en joggtur på morgonen. När vi kom hem ringde min mamma och berättade att min mormor fått stroke:

Jag var hos henne på söndagen. Hon är en av mina allra trognaste bloggläsare, min mormor! Har inte velat skriva på ett par dagar då allt varit ett oro och ett stort frågetecken. Nu får hon lära sig på nytt att tala, svälja och Gud vet allt.. Känns tufft!

Trots att det känns som om livet stannar upp när något sånt här händer rullar ju ändå vardagen vidare och idag var det skolstart! Pontus börjar i klass 3C och Rasmus i klass 1B!

Jag var med på Rasmus upprop. Lärarna verkar toppen!

Hemma igen

Det blev en lång resa idag. Är helt slut.
Bussen hämtade oss svensk tid 05:50. Här sitter killarna på trappen och väntar:

Dags att gå på färjan. Det var kallt idag och duggregnade lite.

Det blåste faktiskt såpass mycket att det var obehagligt med de kraftiga vågorna.

Killarna skötte sig fantastiskt bra hela resan! Vi landade 13:20 i Köpenhamn. Killarna på flyget:

Det blev sedan tåg till Göteborg dit vi anlände 18:05. De här godingarna spelade kort och hade kul hela vägen.

Missade precis en buss till Kärra och fick stå i ösregn och vänta en kvart.. Jag har haft ett ryggskott ett par dagar men dagens tripp gjorde det hela mycket värre. Känner mig inte som någon som nyss fyllt 40 år utan snarare 90.. Men med hatt är man ju snygg ändå 😁

Sista dagen på Thassos

Så var sista dagen här. Känns som om dessa 2 veckor sprungit iväg samtidigt som det känns längesen som vi kom iland med färjan. Imorse ställde jag klockan och gick ner till stranden 06:15 för att se soluppgången. Magiskt!
Träffade min gamle vän Harris som jag spenderat många somrar med. Han åkte hit från huvudstaden på ön där han numera bor och jobbar. Blev glad när han sa att han gärna åkt till fastlandet för stt träffa mig då vi "växte upp"ihop. Det var ju faktiskt 15 år sedan vi sågs sist så det känns fint att man betyder något fortfarande gör mina fina vänner här.
Rasmus var med när jag fikade med Harris. Så här kul tyckte han det var:
Idag har det blåst mycket och varit jättestora vågor. Vi har hoppat massor i dem. Den riktiga kameran var med idag så efter att vi kommit hem kan jag förhoppningsvis bjuda på lite foton från det. Här vår delfin:
Sista kvällen här gick vi tillbaka till min kompis Nikos restaurang. Rasmus älskade sin pasta!
Jag är SÅ nöjd med vår resa. Nu ska här sovas, bussen hämtar oss 05:50 svensk tid imorgon.

Snart slut

Vår semester börjar närma sig sitt slut. Imorgon är sista dagen i detta paradis och det spås dåligt väder. Vi får se.
Idag blev det många timmar på stranden - ljuvligt!
Vid 18 kom min kompis Lisa från Tyskland hit. Vi träffades sist 2008 så det var jättekul att ses. Efter det blev det middag på stan. Mysigt när killarna går framför hand i hand:
Lite foton med solen som just gått ner:

Vi avslutade kvällen med air-hockeyturnering och glass!

40 År!

Idag fyllde jag 40 år. Känner ingen vånda alls, bara glädje över stt få vara med och se killarna växa upp. Att fylla 30 år och vara singel (o vilja ha barn) - DÅ har man åldersnoja. Dagen började med skönsång och uppvaktning med presenter i sängen:
Unnade mig sedan 45 min massage på stranden vilket var väldigt skönt. Rasmus ser till stt donutkillen säljer lite varje dag:

på kvällen hade vi bokat bord på en fin restaurang av lyxigare slaget. Hade önskat mig en fin middag av mina föräldrar och det fick jag!

Riktigt god mat! Till efterrätt tog vi varsin stor glass.
Vi promenerade tillbaka och satte oss vid hotellets poolbar och tog en drink som avslutning på en fantastisk dag.

Utflykt till Limenas

Idag var det helt igenmulet. Vi bestämde oss för stt ta bussen in till huvudstaden på ön, Limenas. Det var bara barnen och jag då Magnus stannade hemma o tog hand om sin förkylning. Vi strosade omkring och kollade i affärer:
Rasmus köpte fotbollskläder:
Så här ser de ut! Rasmus blev imponerad av Lewandowski under EM.

Vi stannade en stund på stranden där och Pontus och jag badade:
Det blev en glass i stan också såklart!

Vid hotellpoolen fick man idag prova på att dyka med tuber. Rasmus var för ung, men Pontus provade!

På väg in till stan ska Rasmus fota oss:
Medan vi äter börjar svarta moln samlas, det åskar och blixtrar. Vi hann precis hem innan regnet tog fart!

Ännu en skön dag!

Dagen började rätt molnigt vilket var riktigt skönt. Dock var det ändå 31 grader.

Killarna var vid poolen under dagen medan jag tog några timmar på stranden. Eftermiddagen spenderade vi ihop först vid hotellet med lite allt möjligt:

Här sitter killarna och äter glass och har också spelat några omgångar biljard:

På kvällen gick vi ner till havet och hoppade i de stora vågorna!
Vi byggde även sandslott:
Pontus hoppade sönder slottet innan hemgång:
Vid 21 gick vi ut för att äta middag. Idag åt vi på ett ställe fär vi åt ibland då jag var ung. Allt är på grekiska, man sitter på stubbar och äter och det är gott!
 Kom hem nyss. Här är vårt hotell när mörkret fallit:

Underbart hav men varmt

Plötsligt fanns inget internet igår när jag skulle göra inlägg så det får bli ett nu på morgonen istället. Det bilen flera timmar på stranden igår och här är så vackert med bergen i bakgrunden.

Vår donutkille! Och SÅ sur när jag vill ta kort!
På kvällen promenerade vi in till stan och åt på min gamle kompis Nikos restaurang. Det var god mat och trevligt med grekisk live musik. Nikos bjöd oss på dryck och förrätt vilket var mycket uppskattat.

Skala Potamia

Imorse checkade vi ut från hotellet och tog en taxi till andra sidan ön; Sksla Potamia. Det var en hemsk taxiresa, ska aldrig mer klaga på hur Magnus kör (kanske).. Väl framme blev jag överlycklig. Hotellet är superfint och vi har fått en stor lägenhet med två rum och de mäktiga berget Ipsario syns från balkongen.
Går man 500 M från hotellet ner mot stranden kommer man till en restaurang som min kompis Janis familj ägde när jag var här. Och där var han! Vi kände igen varandra och det var SÅ kul att ses! Han jobbar på bank i Thessaloniki nu men kommer hit på helgerna. Det visade sig att hotellet vi bor på ägs av hans kusin och bäste vän.

Det blev en stund på stranden efter sen lunch och killarna gick upp före mig så jag låg ensam kvar i sanden och njöt till kl 19 på kvällen. Tillbaka på hotellet spelar killarna biljard:
Sen kunde de inte låta bli att hoppa ner i poolen på kvällen:
Ganska sent gick vi ut på kvällen och jag fick se hur byn förvandlats. Jag träffade dottern och barnbarnet till Stratullas som vi alltid hyrde rum av vilket var jättekul! Vinst lite lättade idag på ett café:
Fin bild på Pontus:
När vi gick förbi restaurangerna ropar någon plötsligt mitt namn och blir helt till sig. Det är Nikos som är flera år yngre än jag men som jobbat på vår favoritrestaurang som hans pappa äger sen han var ca 7 år och samlade in kapsyler. Nu var han chef. Vi måste gå dit och äta imorgon. Han var så glad och jag med!

Sista dagen i Potos

Igår var sista dagen för oss i Potos och hotellet Alexandra Beach. Det blev många timmar vid havet och killarna kollade fiskar och lekte med sina kompisar Ella och Ida.

Rasmus vid frukosten, sur för att han fotas:

På kvällen tog vi en fördrink på takterrassen med våra nya vänner som vi träffat mycket under veckan:

Det blev en mysig kväll och ledsna barn som skildes åt på  kvällen. Pontus ville att vi skulle ställa klockan på 6:40 för att vinka av dem imorse och då fick det bli så. Fin morgon!

Första dagarna

Eftersom jag inte kan ladda upp foton härifrån har lillebror hjälpt mig så här kommer lite foton från våra första dagar. Vi kom till hotellet vid 13:30 efter att planet landat och vi tagit färjan över till Prinos. Hotellet här nära Potos är fantastiskt! Här bor vi:

De odlar frukt och grönsaker i mängder här på hotellet. Det växer päron, äpplen, plommon,persikor, lime, vindruvor, tomater, zucchini och kryddor i mängder. Läckert!

På väg till stranden:

Stranden vid hotellet är stenig men jättefin. Killarna älskar att kolla på fiskar genom cyklop.

Första kvällen promenerade vi in till Potos och Pontus fångade solen på väg ner:

Mornarna är så fina. Lugnt och stilla.

Kul vid poolen på eftermiddagarna!

Rasmus vill ha öl men allt han fick var att posera med den på bild:

Andra kvällen i Potos blir killarna badsugna, slänger av sig kläderna och badar näck i solnedgången. Fantastiskt!

Lugn dag på hotellet & gårdagens roadtrip

Det var skönt att bara vara på hotellet idag. Det var lite molnigt vilket också var skönt! Det blev förmiddagen på stranden och eftermiddag vid poolen vilket killarna ville:

Axel har hjälpt mig att ladda upp foton hemifrån så jag kommer skriva lite mer om de första dagarna här på Thassos i nästa inlägg. Igår hyrde vi bil och åkte runt ön. Vårt första stopp var vid Aliki där jag var en del som ung. Oj, vad exploaterat det blivit! Gick knappt att gå på den lilla stranden pga alla solstolar och folk. Pontus och jag gick iväg en bit från stranden så jag fick lite fina foton iaf:

Bakom stranden har de gjort utgrävningar i marmor för längesen. Kolla Pontus i mitten:

Det blev lunch här. Båda killarna gillar kalamares (små bläckfiskar):

Vi åkte vidare till Paradise Beach. Även här var stranden full av folk men stranden är underbar. Killarna hoppade i vågorna och hade jättekul!

Vi hade läst om en strand av marmorsand dit vi ville åka. Jag hade kartan framför mig men mkt tidigare kom en skylt om stranden. Vi åkte in där och en svindlande färd började. Oj, vad vi ångrade oss. Det var en sandväg genom det stora marmorbrottet på ön och det gick brant nedåt. Det gick inte att vända.. Vi var våta av svett när vi kom ner trots ac i bilen. Det visade sig att det fanns 2 bra vägar hit men att vi valt en tredje där bilar eg inte ska köra.

Efter att ha överlevt färden togs ett familjefoto:

Killarna träffade sina kompisar från hotellet här. Även de hade hyrt bil idag och kommit samma skräckväg som vi.

Vi stannade här tills solen gick ner bakom bergen och ytterligare en stund. Vi körde sedan tillbaka och avslutade med middag tillsammans med den andra familjen i bergsbyn Teologos. En underbar dag!